lördag 19 mars 2011

tack lisa



Jag fick en så fin award av en av mina favoritbloggare, Krutrut. Det gjorde mig väldigt glad. Utmaningen i det hela är att jag ska skriva fem saker om mig själv.


1. När jag var yngre, sådär 17 år, var jag helt säker på att jag skulle bli barnboksillustratör. Och hunduppfödare. Jag ser fortfarande bilden så tydligt - ett gammalt hus, mitt ritbord, skisser överallt, mina golden retrievrar. Jag skulle inte önska att något var annorlunda här och nu, men jag tittar mig ibland förvånat omkring. Liksom, nämen tänk att det blev såhär.

2. När jag är orolig går jag till ett bibliotek. Jag blir helt lugn där.

3. Jag var väldigt kär i skurken i Ivanhoe när jag var liten. Han som ville fly med Rebecca, om ni minns. Ja, jag är faktiskt fortfarande liite kär i honom.

4. Jag ser namn i färg. Det har jag gjort så länge jag kan minnas och det var inte förrän jag var vuxen som jag insåg att alla inte gör det. När vi valde namn till våra barn så var färgerna viktiga. Storebrors namn är som is, vitt som skiftar i blått och grått. Lillasysters namn är också vitt men gyllne, som varmt ljus.

5. En gång slängde jag en trisslott. Det var ju ingen vinst. Bara en massa TV-apparater.


Det var mina fem. Nu skickar jag awarden vidare till de vackra bloggarna Vardag, sarah lucy carin, Evasleva pysslar, Vintage living och Sagoverkstad.

7 kommentarer:

  1. Oj, vad spännande, det där med att se namn i färger, får man fråga vad Anne-marie är för färg? /A-M

    SvaraRadera
  2. Tacktack! :)
    Det var rolig fakta om dig.

    SvaraRadera
  3. Anne-marie: Anne är vitt och Marie är rött åt det lite blekt hallonröda. Helheten blir randig på något sätt. Det är fint.

    SvaraRadera
  4. Nr 3 hade jag ingen aning om, men nr 5 kan jag fortfarande skratta av - bara en j....a massa tvapparater ;) Är glad att du slängde den, tänk om du inte hade gjort det, var kvar i Umeå och levde nr 1 - vet att alla skissar hade blivit så fina, och jag hade säkert köpt alla barnböcker, men jag tacksam för att du slängde den triss och finns här idag, precis var du är och ska vara - det är lyckan det...... och jag får då läsa lite andra barnböcker med lite sämra bilder, men det är värt det och vem vet kanske var alla hundhår inte var lyckan......;)

    Du har faktisk inte berätta vilken färg Håkan, Ann-Kristina, Weto, Laurits och August har, det får vi höra mycket mer om!!!
    Kram vännen

    SvaraRadera
  5. Hej A min vän! Ja, det är ju faktiskt tur att jag slängde den där trisslotten. Ni är ju min vinst.

    Och era namn:
    Håkan: Vissa namn är jättetydliga men tyvärr inte Håkan. Kanske en färg som ligger mellan brun och senapsgul. Det känns som om det skulle kunna ändras.
    Ann-Kristina: Tydligt! Ann är vitt och Kristina mörkblått, så det blir en kombination, liksom mönstrat.
    Laurits: Gul mot beige
    August: Ljust silvergrått
    Weto: Mörkt grått

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Hej Lotta!

    Tack så mycket.

    Vet du, jag tycker också om bibliotek och det känns som att jag bor där :)

    Kram
    Anna

    SvaraRadera
  7. Åh, kallas inte det för synestesi om jag minns fel? Vilken häftig grej :)
    Roligt att få veta fem saker om dig!

    SvaraRadera