söndag 13 mars 2011

hönsdrömmar



Jag skulle så gärna vilja ha egna höns. Några stycken, kanske tre, kanske fyra. Ett litet gäng. De skulle vara rufsiga och roliga och få namn som Sotis-Mazarin och Robert. Vi skulle pyssla med dem så att de blev så tama, skämma bort med allt som höns vill ha. På sommaren skulle vi släppa ut dem i rabatterna och på kvällen skulle vi stänga dörren till deras hus. Sedan skulle de skrocka i skymmningen, vara nöjda och mätta. De skulle må bra.

Jag vet, jag romantiserar. Hönor krafsar bort små plantor och bajsar överallt. Jag är allergisk, någon ska mocka och det blir kallt om vintern. Och så måste vi bygga en rastgård, vi som behöver pengarna till annat. Så drömmen har hittills stannat här, i mitt huvud.

Men kanske någongång. Då skulle vi kunna äta ägg med gott samvete. Och barnen skulle få uppleva att hönor också känner och mår. Att det inte är maskiner, som vi vuxna verkar vilja låtsas. De skulle känna en Sotis-Mazarin och se att hon lever, precis som vi. En gång i tiden hade faktiskt vår förskola höns. Tänk vilka bra prat de måste ha haft med barnen om natur och empati. Riktigt bra!

Och hönan med den intensiva blicken heter Yrsa och henne hittade jag hos hönsflocken.

6 kommentarer:

  1. Vi har också hönsdrömmar och tänkte faktiskt ha sommar-höns i stugan där vi ska vara nästan 3 månader i sommar :) Vi håller på att läsa på för fullt!

    SvaraRadera
  2. Dvärghöns sprätter inte sönder och bajsar inte så mycket/Anne-Marie

    SvaraRadera
  3. Evasleva: Åh, vad kul! Sommarhöns har jag också funderat på, det känns mer realistiskt just nu. Det ska bli spännande att läsa om era höns i sommar.

    Ann-Marie: Aha! Så bra! Jag måste nog fråga dig mer när vi träffas.

    SvaraRadera
  4. Robert - till en höna???
    Tror du får tänka om eller kanske även skaffa en tupp :)
    Kram kram A

    SvaraRadera
  5. Du får gärna ha bilden av Yrsa. Bara det blir mer vår så ska vi uppdatera med bilder på dom nya fröknarna.

    SvaraRadera
  6. Halka av en slump in här på din sida!

    Jag hade precis som du en dröm om höns och egna ägg från glada höns! Vill bara säga att det inte alls behöver bli dyrt och krångligt. Nu står det ett litet hönshus i trädgården med tillhörande gård som vi lätt kan bygga till när fler pengar rullar in.

    Tycker du ska förverkliga din dröm, det är så mysigt med höns!

    SvaraRadera