lördag 26 mars 2011

pellisar



Kanske kommer jag mig äntligen för att plantera om pelargonerna idag. Vintern har varit tuff för dem, kanske slarvade jag med att täcka för fönstren när det var som kallast. Min fina uppstammade Brocad har dött, likaså en Mårbacka och Appleblossom Rosebudsticklingen som jag bytte till mig förra sommaren. Kvar finns några Mårbackor, lilla bonsailiknande Meadowside Beauty och blodröda Irene Apache. Och så Ica förstås. En rosa pellis som jag köpte på ICA för många år sedan. Hon är inte någon slående skönhet, det kan man inte säga, men hon blommar så snällt att jag inte har hjärta att kasta bort henne. Så hon åker in i vinterförvaringen varje höst och kommer ut, oskadd, varje vår.

Förresten. Säger ni pelargon eller pelargonia? Min mamma har alltid sagt pelargonia - visst är det så mamma? - och det är så rart. Finare. Lite gammaldags.

2 kommentarer:

  1. Visst har jag alltid sagt pelargonia. Har nu beställt 3 sorters tulpanpelargonior på
    Sävar fröplant. Roligt att se hur de blir.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Pelargon här. Säg till om du vill ha ngn ny. Har införskaffat många roliga till säsongen, men det är klart de förtjänar bättre än tas död på under vintern :).

    SvaraRadera