måndag 27 juni 2011

det blommar





Nu blommar rosor överallt i trädgården. Jag går runt och tittar på dem. På de sagolika Hurdalsrosorna, snälla St Nicholas, stickiga Polstjärnan, lilla frusna New Dawn, kinkiga Maidens Blush och nya polkagrisrandiga Rosa Mundi. Ritausman är helt översållad i år! Vad märklig hon är, grov och ljuv på samma gång. Och jag funderar, hur ska jag egentligen göra med den stora inkräktande vildrosen? Ska jag ta bort den?

Några rosor har blommat över. Finlands vita ros förstås och den stora med mörka blad, vad heter den nu igen? Just det, daggrosen. Honungsrosen frös ner i vintras men glimmar i tallen med nya blanka skott. Aprikosa Amber Cover kommer visst lite senare än de andra och på framsidan knoppas Madame Plantier. Eller Marianne Planterare som pappan kallar henne.

Och framför allt. Nu blommar min älskling, min favoritros, min ständiga förälskelse. Hon heter Magnifica och är starkt rosa med gul mitt. En äppelrosättling och galet, klåfingrigt taggig. Det gör inget, hon får riva mig, rispa, haka fast. För hon doftar som ingen annan. Ljuvligt! Himmelskt! Och både blomman och bladen, visst är det märkligt? Ja, fick jag bara välja en ros så valde jag henne. Lätt.

4 kommentarer:

  1. När vår Herre gör en blomma, gör han stängeln mjuk och fin,sedan sätter han små bladen däruppå. Sedan tar Hans starkhets hand all jordens färg och dunkla must,och sen blåser Han sin ande in däri.Då står blomman där och lyser med de kärleksrika färger klara, kommen ur Guds egen hand att vara oss till fröjd. Blomma! Blomma! Var mitt hjärtas fröjd!

    SvaraRadera
  2. När vår Herre gör en flicka, gör Han nog på samma vis: först en vacker liten kropp, så mjuk och len.Sedan tar hans starkhets hand från jord och himmel färg och ljus, och Han blandar dem och skapar hennes själ. Då står flickan där och lyser bland de andra Herrens blomster klara, kommen ur Guds egen hand att vara oss till tröst. Flicka!Blomma! Var mitt hjärtas tröst.

    SvaraRadera
  3. Sången BLOMMAN av Martin Koch.

    Kunde inte få in sången i samma ruta
    Mamma

    SvaraRadera