måndag 13 juni 2011

tapeten som borde sitta här



Jag tänker mycket på inredning just nu. Färger, mönster. På pasteller som blandas med starka färger. Och så småblommigt. Jag är vansinnigt sugen på småblommiga tapeter. Kryllande småblommiga. Vårt hus ropar efter dem men jag hittar inga var jag än letar. Kungatavlan skulle passa mycket bättre mot en tapet. Ja, jag tror på myller mot myller. Tänk om det är min lyckodag i morgon. Tänk om jag strosar in på en loppis och så ligger den där i en låda. Vår tanttapet. Snälla Gudis, låt det hända.

10 kommentarer:

  1. Och jag ska hålla min sökarfingrar öppna om jag springer på en rulle.
    Puss.

    SvaraRadera
  2. Det låg några rullar småblommigt på Hela Människan. Kanske inte riktigt vad du söker. Men kolla för säkerhets skull, för Guds skull.

    SvaraRadera
  3. Jag har förresten hittat tapeten jag vill ha till vår hall. Men tyvärr hittar jag inte tapetseraren.

    SvaraRadera
  4. Ja snälla, hjälp mig Johanna! Om det är någon som kan hitta den perfekta tapeten så är det du.

    Cecilia: Jag åker direkt och kollar! Berätta gärna om din tapet. Jag är nästintill sjukligt intresserad.

    // Lotta

    SvaraRadera
  5. Lotta. Jag tror inte att min tapet är det du letar efter. Men jag ska så gärna länka till den. Ett ögonblick.

    SvaraRadera
  6. Här är en länk till tapeten: http://www.tantesuzie.com/les-papiers-peints/papier-peint-harlequin-ferm-living.html

    Jag tror den blir fin till våra turkosa golv och vårt röda skåp. På golvet vill jag att den här mattan ska ligga:
    http://shop.britasweden.se/se/articleimage.php?id=19503&image=5117142&fullwidth=0&fullheight=1 eller den här:
    http://shop.britasweden.se/se/articleimage.php?id=19503&image=5117146&fullwidth=0&fullheight=1

    Du och jag har likadana lampor i hallen. Men min är med blå glasbitar. Den är fin. Vi har en till, en annan. Med en röd kant. Som jag köpt på Ulva. Den är mig kär.

    SvaraRadera
  7. Det kommer att bli fantastiskt! Du är vansinnigt stilsäker. Jag blir förstås bara mer nyfiken och skulle önska att du hade en till blogg. Om er. Färger. Och livet.

    //Lotta

    SvaraRadera
  8. Cecilia, en hemmahos-blogg. Kom igen gört.

    Lotta, vad har du för inställningar på kameran för att få till ljuset på detta makalösa sätt? Photoshopar du något förutom storlek?

    SvaraRadera
  9. Johanna: Vad kul att du gillar ljuset i bilderna! Jag ljusar nästan alltid upp dem i photoshop eller lightroom. Innebilder mer och utebilder mindre. Dessutom behöver jag ofta värma en aning, för min kamera gör bilderna lite kalla.

    Sedan tycker jag att ett kort skärpedjup ger ett fint ljus. Jag använder nästan alltid bländare 1.8. Blixt försöker jag att undvika helt.

    //Lotta

    SvaraRadera
  10. Hej igen Johanna! Jag är uppe i ottan så jag passar på att skriva lite till om mina kamerainställningar och photoshoppande.

    Jag fotar alltid manuellt och utgår från vilket skärpedjup jag vill ha, alltså bländaren (förlåt om jag är övertydlig. det här är kanske självklart för dig. strunta i det hela i så fall). Sedan ställer jag in slutartiden efter det. Blir slutartiden för lång så att bilderna blir suddiga, så ändrar jag till ett högre iso. Då slipper jag blixten.

    När jag photoshoppar så ljusar jag oftast upp lite med curves. Ibland gör jag en svag s-kurva för att öka kontrasten, men det är inte så ofta, jag gillar den där lite dimmiga känslan. Så värmer jag kanske och gör lite annat som jag tycker att bilden behöver. Jag skärper alltid bilden i unskarp mask så att den inte tappar för mycket skärpa när den publiceras.

    Det var det hela i stora drag.

    Kram Lotta

    SvaraRadera