fredag 3 juni 2011

grisarna





Häromdagen så såg jag en artikel i Uppsala Nya Tidning om Camilla och Sam Ericsson som har en gård i Östervåla där de föder upp lantrasgrisar, linderödssvin.

Igår åkte vi till dit hela familjen. Sam och Camilla var så engagerade! De berättade massor om gården och tog oss med till ett stort fält där linderödssvinen gick, förnöjt bökande i marken. De lever ute och slaktas sedan på gården i en hage som de är vana vid, så att stressen ska bli minimal. Äntligen, tänkte jag när jag såg dem. Äntligen har vi har hittat vårt ställe. Härifrån kan vi köpa kött med gott samvete. Och jag sa, säkert tio gånger, till femåringen - titta, såhär ska grisar ha det!

I många år åt jag inte kött. Ända sedan jag var liten har jag funderat på om det är ok att äta djur. Att döda andra levande varelser för att vi vill äta dem. När vi egenligen inte behöver. Förstå mig rätt, jag är säker på att vi är köttätare eller rättare sagt allätare. Vi är gjorda för att äta lite animalier, det kan man se på våra tänder och på vårt matsmältningssystem. Men berättigar det att vi har en så stor djurindustri och att vi äter sådana mängder? Nej, jag vet inte, det är jag tveksam till.

Idag äter jag lite kött men skulle nog kunna sluta helt. Pappan och barnen äter dock kött och så kommer det att vara, men varje gång vi har köpt griskött på affären så har det varit med dåligt samvete. För grisar växer ofta upp i boxar, många tillsammans, fast de inte mår bra av att vara instängda och inträngda. Grisar vill ha gott om plats och de vill böka i marken för att må bra. Så är de gjorda.

För en sak är jag i alla fall säker på och det är att om vi nu äter djur så har de rätt att leva bra liv. För djur, precis som vi, kan känna och uppleva. Ja, det är nog de flesta överens om. De kan känna glädje och välmående men också smärta, stress och rädsla. Och jag är säker på att de upplever sin tillvaro, sin verklighet, lika starkt som vi upplever vår.

Men välmående grisar, det såg vi igår, och nu har vi många kilo kött i frysen. Det känns bra. Ja, för en gångs skull känns det faktiskt helt ok att grilla en kotlett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar