onsdag 25 maj 2011

försommarkärlek





När våren nästan blivit sommar händer alltid samma sak. Då säger vi samma meningar om och om igen. Vi säger du, vet du vad jag tänker på? Vi måste stanna här. Snälla du lova. Lova att vi stannar!

När våren går över i sommar är vintern glömd och förlåten på ett ögonblick. Inte gör det något tvättmaskinen frös till is och att jag bunkrade ullkläder som en galen hamster? Och vad spelar det för roll vi fick säga till våra gäster att de skulle klä sig varmt, riktigt varmt, för att isvindar jagade längst golven.

Nej, vad gör det när golven är så lena och varma om sommaren? När vi bor i ett stort moln av syrendoft? När det finns svävande lila bollar och tulpaner som är röda och lila och fransiga? Då inser vi - var ska vi bo om inte i det här huset? Det här lilla vinda huset där köket är så vänligt och rummen så snällt blommiga?

Ja, när sommaren kommer, då bor vi här för evigt.

8 kommentarer:

  1. Men L, varför köper ni inte ett lass ved? I detta gamla fina hus måste det väl finnas små fina eldstäder? Kanske en vedspis kunde göra även vintern lite varm o go?

    SvaraRadera
  2. Åh, ja! En kamin är min dröm! Eller allra helst en öppen spis, det skulle jag vilja ha, men då eldar man visst för kråkorna har jag just lärt mig. Men ändå, tänk att sitta där när elden sprakar, med en kopp te och en bok...

    //Lotta

    (som fortfarande inte kan logga in ordentligt...)

    SvaraRadera
  3. Och jag måste bara, för ärlighetens skull, säga att det är vårt uthus som man ser på bilden. Vårt hus är lika gammalt och väldigt rart inuti, tycker jag, men på utsidan är det rätt så alldagligt.

    Lotta igen

    SvaraRadera
  4. Oh, så jag känner igen mig! (med undantaget att det inte är så där superfint överallt inne hos oss, inte ännu i alla fall)

    Helt otroligt egentligen hur vinterns alla vedermödor och strul plötsligt känns som bortblåsta så snart det blir plusgrader och barmark...

    SvaraRadera
  5. Äh. Tacka vetja Umjo. Men åkej lite fint då..

    SvaraRadera
  6. metamorphosis: Ja, visst är det otroligt vad fort man glömmer! (och det är inte särskilt superfint här inne heller. man får titta på rätt saker bara och strunta i allt slitet och halvgjort och ogjort...) Nu kikar jag in till dig!

    Eva: Vet du, en gång sa jag till din rymdblomma att det var lite kallt i Umjo. Då tittade hon på mig lite överseende och sa "det är väl inge kallt. det är ju Norden vettu".

    Lotta

    SvaraRadera
  7. Jag kan inte heller logga in. Det har varit så i flera dagar :(

    Så underbar bilder! Snart är det semester och i hela 7 veckor! Jag längtar så det nästan gör ont och tänker att jag borde köpa PSE och njuta av sommaren och sen vackra foton :)

    /Evasleva

    SvaraRadera
  8. Tack! Det låter superhärligt med sju veckors semester. Vad ni kommer att ha det skönt! Och jag ser fram emot alla foton!

    Intressant att du inte heller kan logga in. Då är det något med blogger. Visst är det lite segt.

    Kram Lotta

    SvaraRadera