måndag 9 maj 2011

bersån



Vi har en syrenberså. Där växer blåsippor på våren och smultron på sommaren. Bersån är urgammal, stor och vild, en jättelik grotta, ett rum. Den är praktfull när den blommar! Ibland undrar jag hur den såg ut en gång. För länge sedan. Jag tänker mig att den har varit prydlig med plattor och vita trädgårdsmöbler. Att det serverades saft och kakor därinne. Lite punch kanske? Och den har nog hört en hel del, glädje och sorg, mycket skvaller. Ja, en berså är ju som gjord för skvaller. I vår finns det hemliga gångar där femåringar springer. I gångarna skvallras det nog också en hel del kan jag tänka mig och det tror jag att den är glad för, vår gamle vän. Den är fortfarande delaktig i människornas liv, som en syrenberså ska vara.

5 kommentarer:

  1. Skulle gärna komma och skvallra i eran berså. Men har en del uppbundna tider ett tag framöver. Sedan kommer jag farande.
    Mamma

    SvaraRadera
  2. Ja, du skulle se mamma, den är krattad och fin. Där kan vi sitta. Jag ringer dig nu. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag har ju sagt det förut, men vill göra det igen. Din blogg (och dina bilder) är så fina. Jag blir glad av den och vill bara läsa mer, se mer!

    SvaraRadera
  4. Tack Jagell. Det gör mig jätteglad att höra!

    SvaraRadera
  5. Tack Jagell! Vad glad jag blir! / kram Lotta

    SvaraRadera