lördag 14 april 2012

att envisas



Det fanns en tid när vi inte åt långa helgfrukostar. Vi åt långa bruncher med vänner ibland, men i familjen åt vi vanliga frukostar. Frukost när vi vaknade. Ibland en och en. Det var tråkigt och jag funderade mycket på det, hur kunde det komma sig att vi inte fixade det mysigare för oss själva? Till sist bestämde vi oss för att göra på ett annat sätt.

Först gick det ärligt talat segt. Ingen gillade det hela. Storebror ville se på TV och lillasyster hade inte ork att sitta kvar. Och jag kände mig stressad, satt längst ut på stolen och ville fräsa på allt som rörde sig. Men vi kämpade på. Vi frestade de små med precis allt vi kunde tänka oss att de ville ha. Vi frestade oss själva med det vi ville ha. Pepparkaksmuffins. Blåbärsjuice. Andra juicer. Frukt av alla de slag. Gröt. Yogurt. Te, bröd med russin, bröd utan russin, ost, skinka, skinkrullar. Ibland smoothie. Herregud, egentligen.

Veckorna gick. Den stora och den lilla satt allt längre kvar vid bordet, pratade mer. Allt blev lugnare, vi kände att det var mysigt. Nu är våra helgfrukostar befästa, det är inte ett stort projekt längre. Vi sitter där. Det är gott och det är vackert. Ibland tjorvar någon, ibland surar vi. Men oftast äter vi och har det bra. Känner att det är helg. Himlar vad bra det är att envisas ibland.

3 kommentarer:

  1. Hej igen, och tack, vad roligt! Du frågade om jag använder stativ, och nej det gör jag inte, men det beror nog mest på att jag inte har något :-) Ha en härlig dag!
    ulrika

    SvaraRadera
  2. Vi äter helgfrukost. Det är nästan min bästa tid i veckan. Dock utan tidning sen 2,5 år tillbaka.. Det är inte alltid lilla L sitter med oss hela tiden men i söndags smakade hon till och med lite te :)

    SvaraRadera
  3. Så är det när livet är som bäst Lotta, vilken tur att vi är så kloka att vi inser det när vi befinner oss i det!
    Tänk vilken lycka att få ha hela familjen samlad till en mysig ostressad stund på morgonen. Det är livet på en pinne det.
    Vi har turligt nog fått tre frukostbarn som äter både två och tre portioner innan de är mätta.
    Och morgonkaffet tar vi vuxna när barnen släppts fria, finns inget bättre än att sitta och smutta på en stor kopp, läsa en tidning och höra juvelerna leka!
    Kram Anna

    SvaraRadera